Történelmi és vallási elmélkedések, némi filozófiai színezettel
A mai estén egy régóta várt történelmi filmhez sikerült hozzájutnom, az Agorához. Eleinte úgy véltem, ez is egy a sok amerikaiak által szimpatikusnak vélt nézetből megközelített film lesz (mint a Nagy Sándor vagy a Trója), de alaposan megleptek. Kezdve ott, hogy a film spanyol-máltai alkotás, és mindössze a színészgárdában nyilvánul meg mindössze az amerikai hatás.
De hogy miért indítottam ilyen hatáskeltő címmel, ha
csak egy filmélményt igyekszem megosztani a kedves olvasóval? Mert a film
felénél olyan komoly kérdések merültek fel bennem, amelyek már egy ideje ott
motoszkáltak a fejemben, de most, a film hatására szinte elözönlötték a
gondolataimat és nem tudok gátat szabni nekik, hacsak nem írom ki magamból a
benyomásaimat a címben említett pontokról.
A film története pár szóval: Hypathia, a fiatal,
csinos és rettentően okos nő megteremti az eszményi feminista nőideált az 4.
századi Egyiptomban, az önfejű férfiak pedig ezt nem nézik jó szemmel és
meggyilkolják. Nagyon lesarkítva ennyi a sztori. De amit maga mögött rejt, az
hihetetlen. Vallási csatározásokat kezdetben a pogányok és a keresztények, majd
a keresztények és a zsidók között. A mai történelemtudomány számára a hihetetlenül
értékes alexandriai könyvtár pusztulását (ami a filmben rossz időpontban
szerepel, mert a végső pusztulásra később került sor). Emellett pedig a
korabeli császárok kénye-kedvének kitett emberi sorsokról is szól a film.
Szóval mi indította meg bennem ezt a hihetetlen
gondolatáramlatot? Az egyházellenességem, ami már elsőéves egyetemista koromtól
végigkísér, és a mai napon betetőzött. Ha őszintén visszatekintünk a történelem
zivataros századaiba, hamar rájöhetünk, hogy az egyház hatalmának legstabilabb
időszaka volt a történelem legsötétebb kora. Soha nem volt annyi háború, mint a
középkorban, soha nem küldtek annyi embert a halálba vallási okok miatt (a XX.
századot és Hitlert leszámítva), mint az eretnekség virágkorában. Aki az
útjában állt a klérusnak, bármilyen okból kifolyólag, arra rásütötték a
bélyeget és megsütötték az emberek szeme láttára, így bizonyítva: így jár
mindenki, aki szembe mer szállni velünk. Ha az egyházon múlt volna, még ma is
csuhában hajlonganánk és hallgatnánk a papok értelmetlen latin mormogását, ha
nem jött volna a megmentő, Luther, aki végre felnyitotta az emberek szemét és
rávilágított a papok „bort iszik és vizet prédikál” elvére. Ettől kezdve
megtört az egyház hegemóniája, nem szabhattak gátat a tudomány fejlődésének
(mely korábban elengedhetetlen volt számukra). Tehát elég sötét véleménnyel
voltam már korábban is az egyházról (keresztény létemre), azonban nem Istenről
vagy Jézusról. Maximálisan hiszem, hogy ők segítik a munkánkat, az életünket,
mindössze annyit mondanék, hogy a földi helytartóik borzalmas munkát végeztek.
Volt egy fiktív jelenete a filmnek, melyet Németh
György professzor biztosan megsiratott volna: az alexandriai könyvtár
felégetése. Azonban majdnem teljesen biztos vagyok benne, hogy a keresztények
keze is benne van abban, hogy az ókori tudományok ezen kincsesládája teljesen
elpusztult. Ahogy láttam a „jó keresztények” rohamát, ahogy halomba hordták
össze a gondosan elkészített és rendszerezett papiruszokat és meggyújtják őket,
legszívesebben kezüket és lábukat törtem volna, és akkor az semmi lett volna az
utókor kínjához képest, amiért soha nem juthattunk hozzá ezekhez a felbecsülhetetlen
értékű iratokhoz.
A másik problémám a hihetetlen önfejűség, bigott
katolicizmus, ami végigkísérte a történelmet. Ebben a filmben ez úgy jelent
meg, hogy az első óra arról szólt, ahogy a katolikusok (akik alig 100 éve még
üldözött népség voltak), folyamatosan „cinkelik” a pogányokat. Fennhangon
ócsárolják az isteneiket, étellel-ÉTELLEL dobálják a szobrokat (ezt főleg azért
emeltem ki, mert a férfi főhős Davus csatlakozása a katolikusokhoz egy fontos
momentuma a filmnek, és a gazdáinak vett ételt osztja szét az ÉHEZŐK között…).
Tehát a film elején a katolikusok a zsidókkal összefogva szállnak szembe a
pogányokkal, és győznek: a katolikus császár engedélyt ad nekik a városi
könyvtár birtoklásához (vagyis lerombolásához), sőt a katolikus lesz a kötelező
államvallás. Miután ezt sikeresen elérték, békében élhetnének a katolikus
vallásba belekényszerített pogányokkal, többet akarnak. Ugyebár „sokat akar a
szarka…” de a befejezés itt nem találó, ugyanis a zsidók elleni fellépésben,
mit fellépés MÉSZÁRLÁS megint az ő malmukra hajtja a vizet, az élve maradt
zsidók tömegével hagyják el Alexandriát. Kérdem én, mi ez, ha nem pofátlanul
arrogáns viselkedés? Tisztában vagyok vele, hogy a film jórésze fikció, de
alaposan rávilágít arra a problémára, amely az én fantáziámat is megragadta már
párszor.
A végkifejlet pedig egy igazi, eretnek-történet.
Minden nyomósabb ok nélkül (miért sertepertél egy nő a prefektus körül?)
boszorkánynak nevezi a püspök Hypathiát, és az ostoba nép az ostoba vezetőjük
szavára adva brutális kegyetlenséggel kivégzi a nőt. Ugye a „szeresd
felebarátodat” kifejezés ekkor még nem volt sikkes… Ahogy a „gyermekek
hadjáratát” is a Szentszék szemére lehetne vetni: hogy lehettek ennyire
ostobák, hogy gyerekeket küldtek a Szentföld felmentésére? És hogy lehettek
olyan ostobák a szülők, hogy ezt engedték? Nem, nem ostobák voltak, hanem
megfélemlítettek és a mennyország ígéretével kábították őket.
Írásom végeztével megállapíthatom, hogy immár
biztos, hogy a pokolra jutok. De továbbra is imádkozom minden este, hátha
megkönyörülnek rajtam, hiszen nem a fenti világgal van problémám, hanem a
sajátunkkal.
És mégvalami: írásomból világosan kitűnik, hogy ha
én választhattam volna vallást magamnak, akkor tutira lutheránus lettem volna…
0 Comments:
Post a Comment
<< Home